Olvastam hideget is, meleget is Alföldi Róbert István a király feldolgozásáról, hát gondoltam megnézem. Van egy link az RTL klub oldalára mutatva, de ott regisztrálni kellene, hogy a reklámon és az első harminc másodpercen túl lévő másfél órát megtekinthessem. Nem fogok regisztrálni. RTL klubot sem neten, sem TV-n nem nézek.
hagyjuk is a médiát, nézzük a darabot. Fura dolog ez a rockopera, és az Alföldiféle MÁSként értelmezés körüli hajcihő. Nem pontosan értem a felháborodást, hiszen az alapmű körül is akad gond épp elég.
Az eredeti rockopera dallama a fűlnek kedves és emlékezetes, de az ábrázolt helyzetek és a szöveg maróan alattomos. A tartalmáról jobb nem úgy gondolkodni, mint bármiképp is korhiteles történelmi játék, mert nagyon távol áll a valós eseményektől. Hogy Alföldi rendezése mennyiben követi az eredeti szellemiségét? Valójában (szerintem) nagyon is, mert a rockopera eredetileg is furcsán értelmezte azt a hosszabb-rövidebb kort, melyben a Magyar Királyság létrejött.
A teljesség igénye nélkül, csak a főbb karakterek.
István a megtestesült tehetetlenség, aki azt várja és reméli, hogy a gonosz Koppány jobb belátásra térjen. Végre hűbéresküt tegyen Rómának és holnaptól övé az ország.
Koppány Szörényi-Bródy értelmezésében kerge bakkecskeként hágja meg férges asszonyait.
A magyari urak meg milyenek is volnának, ha nem gerinctelen csúszómászók, akik oda szállingóznak, ahol épp jobban tejel az érdekgazda?
Réka, Koppány lánya a világból semmit nem fog fel, csak egy rózsaszín álmot gyárt magának.
Gizella, István felesége -aki jaj de unja a politikát, a kíséretében lévő német lovagok egyikével, Vecelinnel szűri össze a levet férje háta mögött.
Sarolt, István anyja a főgonosz, aki valójában egyedüliként gyakorolja a hatalmat és irányítja nem csak a fiát (a leendő királyt), de az eseményeket is. természetesen vasakarattal és hátulról.
Az István a király annak a szellemiségnek az egyenesági eredménye, ami a reformkorban kezdte ki az országot. Annak az eszmeiségnek a követője, melynek jegyében ipari módszerekkel legyártották nekünk a Habsburg birodalom szempontrendszerének és érdekeinek mindenben tökéletesen megfelelő új történelmet, új ősöket és új hősöket. Ez persze megfelelt a későbbi hódító birodalmaknak is.
Akkor most valójában kinek és mi baja van az Alföldi rendezte darabbal, ha az alapművel egyébként nincs, a benne ábrázolt cselekmények és konfliktusok felett pedig simán átcsúszik csak azért, mert a nóták fülbemászók?
Beszolda