Az Élet Kövei

Teleírt lapokból áll az életünk. utóbb majd néhány elkopott papír kihull, a többit meg csendben elfelejtjük.

Beszolda

Széljegyzetek

dögcédulák

adjátok vissza a hegyeimet (1) agylövés (3) agymenés (52) agymosás (3) ajándék (40) ajándékötlet (1) ajánló (1) ajovoemlekei (7) álhír (1) alkotmányozási láz (2) álláskeresés (10) álmodik a nyomor (1) aloe palánta (1) álom (1) áltudomány (1) andixtól (1) animátor (1) anyaggazdálkodás (1) apa kezdodik (10) apokalipszis (2) aranytojás (1) árhullás (1) auchan (1) autó (2) automatikus tárgyeset (1) a gyűjtögetés lélektana (1) a legkisebb is számít (38) a zen és a kerékpárápolás művészete (1) Balaton (2) bankolda (4) barlanglakás (1) bebútorozunk (1) behatárolás (4) betelepülés (4) bkv (3) blog ajánló (2) blog sablon (1) bogyófogyasztó (1) boldogság (1) borúra derű (1) bösztörpuszta 2012 (1) bringa (3) bringatúra (3) bringázás (1) bringa körút (1) bringa túra (6) budai vár (1) budavári kutakodás (1) buda vetus (1) busz (1) canon (1) céllövészet (1) csak zene (1) család (4) családi emlékezés (1) csináldmagad (2) csináld magad (2) csudavilág (6) cv (1) dalárda (2) dob (1) eger (2) egészség (4) Egri csillagok IC (1) egyszer lent (1) életszövedékek (3) emlékezés (1) empiriokriticizmus (1) ének az esőben (1) evés (1) falafeltáró (1) fegyver szervíz (1) felajánlás (2) feltámadás (1) fenn héjja (1) fényben járni (2) festés (7) fogyatkozás (1) földrengés (1) fotó (7) fotofrusztráció (1) fotogén világ (1) főzőcske (16) főzőcske de okosan (1) fürkészkedés (3) fűtésszezon (1) futurealizmus (74) futurológia (1) füvészkert (1) gamo pr 15 (2) gamo pr 45 (1) ganyézás... (1) gastrologgia (4) gennyes teszkó (1) gödöllői lovas majális 2013 (1) gondolatok (126) gondolatok a küldetésről (4) gondolatok életrő és halálról (4) google wave (1) gunner se (1) gyerekműsor (1) halhatatlanság (2) hány inger? (2) hapidrum (1) hármashalom (1) háziorvos (3) házi barkács (1) ha én egyszer (2) hellókarácsony (2) helyi pénz (1) heti főzős (1) hirlevél (2) (2) hónapolás (1) hunság (1) húsragasztó enzim (1) IC/gyorsvonat (1) identitás (6) időkiesés (1) idő utazás (5) így kaptam így adom tovább (1) ikarusz lőtér (1) IKEA (1) írás (3) iszap pakolás (1) it terror (2) játék (2) jog (2) jól lakunk (2) jövendölés (1) jövő (1) jövőfürkészés (6) káin és ábel (1) kaland (1) kaptárkő (1) kelengyeparty (1) kell egy kis energia (16) kemence (1) képeladás (3) képregény (1) képtelenség (2) kereskedelmi percek (5) késelő (1) készletnyilvántartás (1) készülődés (1) kész átverés (6) kétarc (1) kétünnepközt (1) kirándulás (4) kísérleti stádium (2) kisfilm (1) kiskert (3) kitekintés (1) kitelepülés (3) klikkaképre! (1) KÖKI terminál (1) kolbász és pálinka (1) kölcsönvett gondolat (5) konyhapárt (4) kormorán (1) korona (1) kőszeg (4) közösség fül (6) kritikus tömeg (1) kultúra (12) LA (1) lánclevél (1) letelepülés (5) lomok (2) lopott gondolat (11) lottó láz (1) lovagvilág (2) mag (1) magyar címer (1) május 1 (1) mák (1) március15 (1) Margit sziget (1) mátyásföld (1) MÁV (1) máv (1) máv nosztalgia (2) ma mulatunk (1) mese (15) mesélő (4) mese habbal (2) mezőgazdasági múzeum (1) micsoda szilveszter (3) mikulás (2) mindennapok (27) mítosz (7) mogy 2012 (1) motor (1) múltidéző (9) munkakeresés (11) muzsika (1) muzsikálódás (1) nagyvilág (3) nagy utazás (1) napfényfürdő (1) napi (1) napi apró (1) naplás tó (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti ünnep (1) nem csak az agyam megy (3) nem mindennapi (98) nem vicc (2) névtelenség (1) no comment (3) nyaralás (2) nyaral a család (2) nyavaják (32) nyeldeklő (1) nyelv tan (1) nyitvatartás (1) oltás (2) önfenntartás (1) ópusztaszert (1) óraállító (1) ősmagyarság (2) összegyűjtött receptjeim (23) otthon édes otthon (3) palya bea (1) papírsárkány (1) pécs (4) pelenkatorta (1) pestimese (2) piac (2) pisztoly (1) pletyka (1) politika (5) programajánló (4) pünkösdölés (1) rabszolga sors (3) rájövés (1) rakodás (1) remeteszurdok (1) ruzsa magdi (1) sárkányeregetés (1) sólyom (1) soping (7) spam (3) spamédia (2) spamologia (1) szabadság (4) szabad vasárnapot (1) szaloncukor (1) szandál lista (1) szappangyár (2) szarok a szomszédra (1) szar az egész (2) szedett vedett (2) székely (1) személyiségteszt (2) szemen szedett igazság (24) szentivánéj (1) szent korona (11) szerintem (5) szervezkedés (1) színház (3) szobanövény (2) szombathely (1) szösszenet (3) sztrájk (1) szupervályog (1) takonyirtó kúra (1) takonykór (1) találkozó (1) táppénz (1) társasjáték (1) tavaszbarangolás (1) tekerés (1) tél (1) telefon (1) tele a tököm (2) téridőboncolás (2) természet (42) természetfeletti (13) TESCO gazdaságos (1) tesco titok (1) tojásár (1) történelmi agymenés (8) transzglutamináz (1) trombin (1) tyűha (32) tyúkketrec (1) új kép (5) undi (1) ünnep (49) ünnepi zabálós (1) ünnepség (1) utazás (3) útleírás (2) üzenet (2) vác (2) vácrátót (3) vadászat (1) választás (1) vásárlási láz (5) vers (1) verseim (1) vers mindegy kinek (3) veterán (1) vidd el ingyen (3) víg (2) vonat (3) vörösiszap (1) vörös oroszlán(y) (1) zagyválás (1) Címkefelhő

Link egy világ ez

Mesélsz? Fizess!

2012.02.15. 10:23 | Zef | Szólj hozzá!

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx..

Innentől akár fizetős is lehetne a mese, ha folytatnám. De nem folytatom, hogy se nekem, se neked, kedves vagy kedvtelen olvasó, ne kelljen jogdíjat fizetned. Az a legjobb elkerülése a jogdíjfizetésnek, ha egyszerűen nem mesélek. Már abban sem vagyok egészen biztos, hogy a kezdő szavak nem állnak-e szerzői jogi oltalom alatt. Vagy csak az olyan fordulatokért csenget a kassza, mint mondjuk a piros ruhás kislány, aki elemózsiás kosárral a karján, a nagy kiterjedésű, fákkal borított, állami kezelésű területen át, megy a nőnemű, kettes* nagyszülőjét látogatni?

Nincs jogdíj az óvodás meseelőadásokon

2012 február 06.

A szerzői jogi törvény az oktatási, nevelési célú előadások széles körét mentesíti a jogdíjfizetés alól. Az Artisjus ezen túl is törekszik arra, hogy a kicsik a legkönnyebben jussanak zenéhez, irodalomhoz, meséhez.

A magyar jogalkotó a nemzetközi és európai uniós szabályok adta keretek között a legszélesebb körben biztosít mentességet az óvodai, iskolai célú előadásoknak. Mindaddig, amíg ezek a nevelési programban, tantervben foglaltak szerint valósulnak meg, nem kell jogdíjat fizetni. Mindegy tehát, hogy az előadás az óvodában, iskolában vagy azon kívül (például könyvtárban) történik. A nyilvános iskolás, óvodás előadások esetén a szerzőknek csak akkor kell jogdíjat fizetni, ha belépődíj van, illetve ha a külső előadónak fellépti díjat, gázsit fizetnek.

Az Artisjus arra törekszik, hogy a lehető legszélesebb körben biztosítsa a kedvezményt, akkor is, ha a szervező maga nem ismeri a mentesülés lehetőségét.

Természetesen a népmesék, népdalok, illetve a 70 évnél régebben elhunyt szerzők alkotásai bármilyen esetben, akár kereskedelmi céllal is jogdíjmentesen használhatók fel.

ARTISJUS

Tehát eddig is  volt, vagy mostantól lesz meseadó? A médiumok közléseiben a hír pont fordítva jelent meg. Mostantól a fentebb leírt, az oktatásba illeszkedőtől eltérő mese előadásokon kötelező a jogdíjfizetés. Be kell valljam, zavarban vagyok. Az ArtiJus oldaláról származó közlemény azt mondja, hogy eztán a megjelölt, széles körben mentességet élveznek a mese előadások. Akkor most a helyzet az, hogy az eddigi szigorúbb elbírálást egy kedvezőbb megítélés váltja fel? Vagy "Óceániai" típusú híralkotásról van szó? Aki uralja a jelent, uralja a múltat is?!

HIRIGAZ // HIROSZ // 6079 // TIMES 82 2 14 // MINIBÖ CSOKOLÁDÉADAG TÉVED // HELYESBÍT // RÉGI SZÁM: 84 2 14

"Bőségminisztérium szavatolja, hogy 1984-ben nem lesz 30g-nál kevesebb a csokoládéadag."

PREFERENCIAIDŐ: 84 2 14; 3. OLDAL 2. ALCÍM A KÖVETKEZŐ: 

"Minibö előrejelzés szerint a heti csokoládéadag 1984 áprilisában 20g-ról 25g-ra emelkedik."

(részlet az 1984 című filmből)

"...A gondolatbűnnek nem következménye a halál. A gondolatbűn maga a halál!..."

Ha a szerző hetven évnél régebben halott, akkor szabad a pálya, tehát a Piroska és a farkas oké. (a fentebbiek tudatában legalább a címét le merem írni, amig ki nem derül, hogy a reklámért is fizetni kell...) A Grimm testvérek rég halottak, így műveik szabadon használhatók. Benedek Elek 1999 óta szabadon idézhető, vagy vannak örökösei, kezelői a szerzői jogainak? Lázár Ervin meséi 2076 után válnak jogdíjmentessé. Engedtessék meg a véleményem (egyelőre szabad) kinyilvánítása: Ez teljességgel abszurd és megalázó.

Bár az írók jövedelmének egy része kétség kívül a szerzői jogokból ered, de ki emlékezne ma a Grimm mesékre, ha életükben és az azt követő közel 100 évben, a jogdíjfizetést elkerülő magatartást tanúsítva, senki nem mesélte volna azokat? Mintha épp a szerzők alatt vágnák a fát azok, akik a szerzői jogokra hivatkozva szednek adó jellegű sarcot. Abszurd: az AtrisJus, egyesületként joghatósági jogosítványokkal rendelkezik és adó jellegű terhet szedhet.

A német testvérpár meséi állítólag népmesegyűjtésekből származnak, de sokkal valószínűbb, hogy az eredeti meséket átdolgozták, kiszínezték, így azok már saját szellemi tulajdonukat képezik. Szerencsére a jogdíjfizetési kötelezettség nem terjed ki a népmesékre (egyelőre?), így azok bárhol, bármikor, bármilyen korú és összetételű csoport számára, szabadon előadhatók. Szerencse, mert Európában egyedülálló módon nem csak népdalkincsünk több százezres nagyságrendű, de a népmeséink is hasonló számban fellelhetők. Az intézkedés talán nem célzott eredménye az lehet, ha eztán nem a kortárs írók művei, hanem a régi, és méltatlan feledésbe merült népmesék kerülnek a nagyérdemű és szépreményű közönség (közösség) elé.

Az egyik szemem sír, a másik nevet. A 2010. október - 2011. június "tanév" folyamán, a tatai Móricz Zsigmond Városi Könyvtárban került megrendezésre a "csupafül csütörtök" rendezvénysorozat, másként a Mese Egyetem kicsiknek és nagyoknak. Az intézmény oldalán a 15 részes előadás sorozat 8 epizódjáról olvasható feljegyzés. 

Emlékszem, kicsi voltam még -az Ikarus Művelődési Házba jártam, ahol Ilonka néni vezetésével működött egy mesekör. Előbb felolvasott egy mesét, majd elemeztük. Jellemeztük a karaktereket, megvizsgáltuk a mese szerkezetét, feltártuk a konfliktust, megértettük a cselekményt és magunk is átélhettük a megoldást, majd levontuk az erkölcsi tanulságot. Mert minden rendes mesének van valamilyen tanulsága. 

Ez vagy valami, vagy mén valahová...

Ma, a mesék világát túlnyomórészt uraló japán és amerikai rajz és animációs filmek hegemóniájából alig világlik ki mondjuk egy magyar népmesék sorozat. A Pókember, Superman, valamint a számomra követhetetlen japán figurák tökéletesen beleilleszkednek megteremtőik profitéhes világába. Harsányan villogó képi világuk, a bemutatott erőszak és a leplezetlen szexualitás, mind a mai kor "igényét" tükrözi vissza. Attól még akár jó is lehetne, ha az igényeket nem mesterségesen, szintén profitéhségtől vezettetve gerjesztenék üzleti körök.

Régen a világ úgy működött, hogy volt egy probléma, amire megoldást keresett az ember. Ám ez gyökeresen megváltozott a fogyasztói társadalomban, ahol a kereslet-kínálat egyensúlyát a kifinomult marketing eszközök segítségével keltett hamis vágyak befolyásolják. Ma, ha van egy terméked, szolgáltatásod, akkor megpróbálsz rá igényt generálni. Mesét azért írsz, hogy ezáltal közzétegyél egy gondolatot, vagy azért, hogy a gondolatodat pénzzé tedd? És úgy látszik, ez is működik. legalább is ma még működőképesnek hisszük.

A mese kiváló korrajz alkotó képességet hordoz. Általa megismerhetjük a kort, melyben született. Félreértés ne essék, a népmesék sem nélkülözik a vért, halált, erőszakot, vagy szexualitást. Másrészt a népmesének az erőszak, halál, szexualitás nem célja, hanem eszköze. Persze azt is jó tudni, hogy a mesék nem elsősorban a gyerekek részére születtek. A sötét téli estéken egymást szórakoztatták, vagy ijesztgették a közösségi térben összegyűlő felnőttek. A történetek szájhagyomány útján terjedtek.

Még ha kezdetben tudták is, hogy melyik mese kitől ered, ki mesélte először, ki a "szellemi termék szerzői jogának tulajdonosa", ennek az ég adta világon semmi jelentősége nem volt. Mert akkoriban mindenki tudta, hogy a világot nem az ember teremti, hanem az ég adja -az ég elveszi.

A mese nem csak azért volt, hogy a dajka azzal altassa el a gyermeket, de egyszersmind a nevelés, oktatás, a közösségi élet szabályainak tárháza, a közösség ismereteinek gyűjteménye, egyszóval maga a világmindenség volt. Amikor az öregek mesét mondtak a körülöttük összegyűlt ifjaknak, akkor mindazt a tudást adták át, amit őseiktől ők is így kaptak. A mese erejével teremtettek közösséget.

Nagyon erős a gyanúm, hogy az új "Korszellem" szemében a hagyományos közösségek, mint a család, az egyházak és a nemzetek, nem fenntartandó egységei az alakuló társadalomnak. A jogalkotó nem kimondva, de a közösségteremtés ellen dolgozik azzal, hogy a közösségteremtést adóztatja meg.

*** *** ***

Lábjegyzet

* Az Unió, számos liberális képviselőjének felfogása szerint, a hibás családmodellt és kisgyermekek nevelési elveit, a következők szerint szükséges volna módosítani:

  1. A gyermek adatainak felvételénél a korábbi, helytelen gyakorlattal szemben (apja és anyja neve helyett) a szülő I. és szülő II. megnevezés kerüljön alkalmazásra.
  2. A bölcsődei és óvodai foglalkozások során, a kisgyermekek nemi identitástudatát károsan befolyásoló, a nemi szerepeket erősítő játékok kerülendők.

A bejegyzés trackback címe:

https://zefpress.blog.hu/api/trackback/id/4110497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása