Mostanában van néhány érdekes cucc a piacon. Két érdekesség megragadta a figyelmem.
Egyik az IMF, ami 400 tonna aranyat értékesít, persze lépcsőzetesen az esetlegs piaci turbulenciák elkerülésére.
A másik érdekesség a NASA ürrepülőgép parkja. Az első hírek még 42 millió dollárról szóltak, most már 29 milliónál tart darabja. Szállítással, leszereléssel, takarítással összesen. Korábban a kimustrált darabokat ingyen adták múzeumoknak.
Az első "tétel" azért érdekes, mert ma a pénz nem arany, hanem kötvény fedezettel kerül kibocsátásra. Már általában az államok zöménél. Ma a nemzeti aranytartalék arra szolgál, hogy ha baj van, legyen mit eladni. Ugyanis a kibocsátott kötvények épp annyit érnek, amennyit az adott ország és a piacon, hiszen amögött az ég világon semmi nincs. A piac úgy működik, hogy ami sokakat érdekel, de kevés van belőle, az drága. Amiből meg sok van és kevesen licitálnak rá az olcsó. Általában amikor a piacon megjelenik ez a valami nagy tételben, akkor elkezd leértékelődni, hiszen megváltozik a kereslet-kínálat egyensúly. Na már most, ha a nemzeti aranytartalék készlet leértékelődik az jó, vagy rossz a nemzeteknek? Persze ilyenkor lehet alaposan bevásárolni, már ha futja!
Az ürrepülőgépek meg azért érdekesek, mert jól ábrázolnak egy korszakot. John F. Kennedy egykori USA elnök 1961ben jelentette be az Apollo programot, amivel hivatalosan is kezdetét vette az űrverseny. A megvalósításra 9 éves keretet adott, és állítólag nyolc év alatt sikeresen meg is történt holdraszállás. Kennedy kihirdeti, majd nyolc év múlva ember sétál a holdon. Tehát 1969ben. Kis lépés ez egy embernek, de hatalmas lépés az emberiségnek...
Aztán 1969 és 2010 között szinte nem történt más, csak néhány a föld körül keringő objektum kijuttatása és egy nemzetközi űrállomásnak nevezett objektum építése. Meg néhány tragédia! De az oroszoknál sem másként. J. A. Gagarin 1968ban hagyta el a föld légkörét a vosztok-1 űrhajóval. Aztán még abban az évben meghalt repülőszerencsétlenségben.
És akkor nézzük az űrprogramot:
1967 (apollo-1) a gép felrobban egy próbavisszaszámlálás során a földön
1967 (szojuz-1) fékezés nélkül csapódik a földbe miután 11szer megkerülte a földet
1971 (szojuz-11) a legénységet holtan találják a mentőegységek
1986 (challenger ürrepülőgép) a felszállás 73 másodpercében a gép felrobban
2003 (columbia ürrepülőgép) leszállás közben a gép felrobban
Requiem egy elfeledett űrkorszakért...
Emellett alig bír jelentőséggel, hogy én meg eladásra kínálom fel a képeimet :)
Beszolda